Produktfoto för webbutik och digitala kataloger
Under de senaste veckorna har jag försökt förstå hur man egentligen bör arbeta med bilder till en webbutik. Produkterna vi säljer visas just nu mest i ganska enkla fotografier och jag börjar undra om det räcker. Samtidigt ser jag ofta att andra butiker använder mer genomtänkta produktbilder. När jag letade efter exempel på hur sådana bilder kan se ut hamnade jag på sidan www.studio1.se/produktfoto/. Där visas olika fotografier av produkter och det verkar handla just om produktfoto för kommersiella sammanhang. Det finns flera bilder som visar hur produkter kan presenteras visuellt i olika format. Jag blev lite nyfiken på hur sådana bilder planeras i praktiken. Är det någon här som har erfarenhet av att arbeta mer seriöst med produktfotografering?

Samma fråga dök upp här för ett tag sedan när bilder till en digital katalog behövde uppdateras. För att få en bättre bild av hur produktfoto används började jag titta på olika exempel. På sidan som du nämner visas flera produktbilder där olika typer av produkter fotograferas. Det framgår att sådana fotografier ofta används i webbutiker, kataloger och marknadsföringsmaterial. Layouten på sidan består av både text och visuella exempel som visar hur produkterna kan presenteras. Jag lade särskilt märke till att fokus ligger på själva produkten i bilderna. Det verkar alltså handla om att skapa tydliga fotografier som kan användas i digitala sammanhang. Efter att ha sett några sådana exempel blev det lättare att förstå hur produktfoto kan användas i praktiken.